فهرست بستن

پنجاهم: داستان نبرد رستم و اشکبوس

5 Comments

  1. لاچن علاقی

    سلام، به صورت تصادفی شاهنامه خوانی شما آشنا شدم. من دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی هستم. حوزهی تحقیقاتم هم حماسه و اسطوره و ادبیان معاصر است. من فقط کوتاه قسمت رستم و اشکبوس را شنیدم. اولین نکته ای که به نظر می رسد، اشتباهات شما در تلفظ اسامی خاص است. شما کلمه ی رهام (rohham) را rahham تلفظ می کنید و اشکبوس (ashkbous) را به صورت ashkebousتلفظ می کنید. در مورد این که رستم نام خودش را هم نمی گوید اصلا یکی از ضعف ها محسوب می شود. در تقابل دو پهلوان ان کسی که از طرف مقابل اطلاعات دارد دست بالاتر را دارد و آن کسی که بی اطلاع است در اصل از دیگری ضعیف تر است. این موضوع در زندگی عادی و رفتارهای اجتماعی ما نیز چنین است. همچنین در جنگ های دنیای واقعی؛ برای همین هم است که دولت ها و حکومت ها سازمان اطلاعات دارند و همیشه سعی دارند که نسبت به دیگران بیشتر اطلاعات داشته باشند. امیدوارم که از انتقاد بدون پرده ی من ناراحت نشوید ولی بدون اطلاعات از اسطوره و شاهنامه خواندن آن آسان نخواهد بود. به نظر من داشتن علاقه و صدای خوب فقط کافی نیست.

    • admin

      معیار من برای تلفظ اسامی پیروی از تلفظ خالقی مطلق است. در مورد رفتار رستم هم باید آن را با عرف پذیرفته در باقی کتاب سنجید که در آن پهلوانها همیشه در رجز نام و پیشینه‌ی خود را ذکر می‌کنند. مقایسه با زندگی روزمره یا دنیای معاصر ملاک نیست.

    • آزاده

      شما به رستم ایراد گرفتی یا افسانه‌ها یا فردوسی؟ رستم جایی خودشو معرفی نمی‌کنه شاید چون مرد عمل هست نه حرف.

  2. نرگس

    چقدر شما گلین جناب خادم.کاش امریکا بودم و میتونستم کمک مالی بکنم بهتون تو این راهی که در پیش گرفتین.شاهنامه خوانی های حماسی و قدیمی هیچ وقت منو جذب شاهنامه خوانی نکرد اما خوانش بی نظیر شما منو عاشق شاهنامه کرد.دوستدار شما نرگس از ایران.موفق باشین💚

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *